tisdag 1 maj 2012

Trädgårdsinspiration...




Vi började denna "söndagstisdag" med att åka runt till olika plantskolor för att få lite trädgårdsinspiration. En av mina absoluta favoriter är Hedentorps plantskola i Ängelholm som har en fin mix av både ute och inne. Jag hade kameran beredd och alla bilder kommer därifrån. Där blommande iallafall det vackraste körsbärsträd perikoträd jag sett. (Om du läser det här Liv, får du gärna berätta om jag kan beställa ett sådant som står planterat mot väggen på er baksida).




Nu har jag nästan precis kommit in från trädgården. När vi kom hem började jag gräva upp en ligusterhäck som behövdes flyttas på. Vårt största önskemål vad det gällde trädgården var att få den lättskött, då vi själva inte har så mycket av tiden, eller kunskapen. Vi fick den ritad och anlagd samtidigt som huset stod färdigt. Men hur kan man sätta en häck mitt i gräsmattan utan att sätta någon form av kant så inte gräset "äter upp" häcken? Jag kan säga att det tog en god stund att rensa bort allt gräs från varje planta. Men nu har den fått en ny, fin plats och med lite omsorg hoppas jag den ska trivas.

Så nu känner jag mig så där härligt trött som man bara gör när man vistats ute en hel dag, så jag tror minsann att jag stänger ner för idag. Vi ses imorrn.

Kram på er.




18 kommentarer:

  1. Verkar vara ett helt ljuvligt ställe!

    SvaraRadera
  2. Ja visst känner man sig så där härligt trött efter en dag i trädgården..

    Kram Helena.

    SvaraRadera
  3. U N D E R B A R söndagstisdag! :)

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt fint det verkar det där stället! Älskar plantskolor som är personliga och har det lilla extra. Tack för att du delade med dig!

    SvaraRadera
  5. Åh, där är så fint! Tror jag måste ta och besöka inom snar framtid. :) Underbara bilder från ett vackert ställe.

    SvaraRadera
  6. Hej! Vi är nog många som fixat i trädgården idag och sitter med ömma ryggar och blåsor i händerna nu :) Jag är en av dem iallafall. Inspirerande bilder du visar. Det verkar finnas många guldkorn vad det gäller affärer där du bor, där jag bor är det inte lika mycket så och lite för långt att åka till dina...

    Ha en härlig kortvecka nu!

    SvaraRadera
  7. Ser ut som en fantastisk plantskola, underbara bilder!
    Tänk vad lätt och skönt du kommer somna ikväll, precis som mig efter en låång trädgårdsdag:-)

    SvaraRadera
  8. Å jösses vilka fiiina bilder! Jag blir sååå inspirerad!!! Korgarna vill jag ha, och fantastiska växter, jag vill ha hela klabbet förresten! ;-)

    SvaraRadera
  9. Oh, vad fint! Fina bilder som alltid! Härlig inspiration nu när man ska göra i ordning på uteplatsen!

    Kram Tess

    SvaraRadera
  10. Så härligt det ser ut där, personligt och välkommnande! Undra sa flundrans om vi har något liknane här längst upp i Norr, tror det är ganska magert, så tack för att du delade med dig av dessa härliga bilder :D Finfindag!

    SvaraRadera
  11. Fina bilder! Looks very nice indeed, I need to go get some plants and stuff for our garden..

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder! Och lite mer inspiration i ryggan för mig som planerar för vårt uterum :) Tack!

    Karin

    SvaraRadera
  13. Oj, den plantskolan skulle jag vilja stanna till på :-)

    Visst är det härligt när man är sådär trött :-) Hade precis samma känsla i går, härligt!

    Ha en trevlig onsdagskväll!
    Lina

    SvaraRadera
  14. For en skjønn planteskole, utrolig mye fint der, skulle gjerne vært innom der! Vakre bilder som alltid:)

    SvaraRadera
  15. Vilka härliga somriga bilder!
    Ha en bra dag!
    Mvh Pia

    SvaraRadera
  16. Hej Anna-Malin! Underbar blogg du har! Det blommande trädet, vet du att det är körsbär, tycker nämligen det ser ut som vårt persikoträd som börjar blomma nu... tänkte bara så du kollar upp det innan du beställer! ;)

    Vi håller på att anlägg trädgård efter att ha flyttat in i ett nybyggt hus!

    Jag älskar att ha ätbarat i trädgården så vi har satt både aprikos, persika, familjeäppelträd, hallonhäckar, amerikanska blåbär, vit och röda vinbär, rabarber, fläder, smultron, jordgubbar, vita jordgubbar (smakar ananas), åkerbär (världens godaste bär) björbär och massa annat!

    Vill du se mer kolla på min blogg www.minlycka.blogspot.com (trädgård och huset Ekerö finns som kategorier)

    Ha en skön sommar! Kram Anna

    SvaraRadera
  17. Oh my! Vilken härlig inspiration, nästan så att jag måste springa ut i trädgården bums för att fixa om ♥

    SvaraRadera

Tusen tack att just du tar dig tiden att skriva
några rader. Jag uppskattar det mycket.
Ev. frågor jag får, försöker jag svara på
här i kommentarsfältet.

Varma hälsningar
Anna-Malin